Kijken over jaren.

Is dromen hetzelfde als lange termijn denken, vraag ik me af, terwijl ik een vrijpostige jonge merel de weg naar buiten wijs. Hij zat in de openstaande keukendeur en ik wilde absoluut vermijden dat de viervoeter hem als speelgoed zou gebruiken. Zijn kleine merelkopje draaide zich nog eens en toen vloog hij op.

Ver weg dromen dus. Verbeelding gegoten in een lange termijnplanning. Anders dan dromen als soezen onder de lakens, of mijmeren in jezelf, terwijl je omgeven bent door mensen.

Zondag liep ik door de klassen van de Kunstacademie. Het was vooral de beeldhouwklas die me fascineerde. Het leren waarnemen en zo je eigen creatief denkproces stimuleren. Het eerste jaar vormt de basis. De menselijke figuur wordt uitvoerig bestudeerd. Kracht en dynamiek worden geleidelijk aan belangrijker en kunnen zo zorgen voor een persoonlijke impressie.

Straks lever ik mijn inschrijvingsformulier in. Met een kopie van mijn paspoort en twee recente pasfoto’s. Op 1 september start ik in het eerste jaar beeldhouwkunst. Het is een vijfjarige opleiding die ik vooral jaar na jaar wil aanvangen.

Maar toch was ik aan het rekenen gegaan. Binnen vijf jaar zal ik, alst god belieft, bijna vijftig jaar worden. Weer gaan stappen na deze opleiding en ondertussen creativiteit een prominente plaats geven. Met die gedachte kan ik meer dan goed leven. Ik heb voor mezelf weer wat doelen gesteld en verwelkom hiermee een rustig gemoed.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Kijken over jaren.

  1. Lies zegt:

    Is dromen niet ‘ je een fantastisch toekomstbeeld voorstellen’ en denken ‘in je geest met iets bezig zijn’ ?
    Schitterende vooruitzichten, Katrien !
    Lie(f)s.

  2. elsje zegt:

    Fijn! Want wij gaan hier vast en zeker genieten van mooie foto’s van je beeldhouwwerken!

  3. Klinkt alweer heerlijk rustgevend.

  4. Sabine zegt:

    Fantastisch….
    Ik plan hetzelfde te doen maar dan met keramiek.
    Helaas zit ik hier nog met het practische probleem van kleine kinderen in huis dus voorlopig nog niet haalbaar met mijn man zijn ploegenwerk.
    Maar niet getreurd, ook deze droom is alreeds een vaag naderend toekomstplan.

    Geniet ervan… het zal geweldig zijn.

Geef een reactie

