Zonnedag.

Het huis is nog in rust. Alleen het gepruttel van de inhoud van mijn kookpotten op de achtergrond. Vandaag kook ik tot de huisgenoot de barbecue aanmaakt, dan zit mijn taak erop. Pasta met zongedroogde tomaten en couscous met gewelde rozijnen. Rijst met verse ananas en erwtensalade met allemaal groen uit de tuin. De oude tuinier wordt 75 en de huisgenoot 50. Dat vieren we vandaag, met een hele hoop mensen.

Gisteren was het ook al van dat. Het jaarlijkse burenfeest, ook met velen. De meeste van onze kinderen zijn rond dezelfde tijd geboren en samen groot geworden. Dat schept een band. Weet je nog… klonk het de hele avond.

Maar ook woorden over het nu. Toen ze naast me kwam zitten, vertelde ze over parkinson, waarschijnlijk al twee jaar volgens de neuroloog, maar nu pas uitgesproken. Moeder van vier en een jaar ouder dan ik, en toch heel optimistisch naar de toekomst.

En ik mocht ook vertellen. Over mijn tocht. Weer dezelfde ongelovige ogen als ik vertel hoeveel kilometers ik gestapt heb. Of over de slaapplaatsen en het eten onderweg. Het viel wel mee, zeg ik dan altijd, en het is eigenlijk ook zo. Soms kan ik zelf niet geloven wat ik meegemaakt heb. Het is een flits in mijn leven die op een droom lijkt. En toch was het allemaal echt en intens.

Daarom keek ik gisteren in het laat nog eens naar de foto’s. Zo op mijn eentje, want de huisgenoot was nog achter gebleven. Ik traande een beetje maar ze smaakten niet verdrietig. Zo laat ik stilaan deze fantastische ervaring wortelen, diep in mijn binnenste.

Nu duik ik nog wat de keuken in. Fijne zondag, daar aan de andere kant!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zonnedag.

  1. Lies zegt:

    Die zoete verse erwtjes, Katrien… een delicatesse !
    En in gedachten kijk ik over je schouder mee, naar de fotootjes…
    Lie(f)s.

Geef een reactie

