Een zondag als geen ander.

Ik nam vanmorgen mijn eerste koffie buiten, zicht op de groentetuin. De hitte lijkt een beetje weggeblazen, en het rommelt daarboven. Laat maar komen, die sappige buien.

Gisteren werkte ik voor het eerst in lange tijd weer een zondag. In de instelling gaan sommige bewoners op kamp en hun plaatsen worden tijdelijk ingenomen door kinderen met een beperking die nog thuis wonen. Zo kunnen ook deze ouders even bijkomen en tijd maken voor andere dingen.

Al een paar jaar komt hij bij ons. In zijn grote rolstoel, met Cars tekening op geborduurd, rijdt hij door de woning. Hij kent mijn naam nog. 14 jaar, en ook al heeft hij een mentale beperking, toch is hij verbaal heel sterk.

Lieve Katrien, spreekt hij heel serieus, ik heb u echt gemist. Hij legt zijn niet alledaagse armen rond mijn nek.

Dan voel ik weer dat ik voor deze job geboren ben. Mensen met een beperking zijn erg veeleisend maar geven zoveel terug. Hun ‘zijn’ is alleen maar puur, omdat ze niet anders kunnen.

Dat heb ik op dit moment zo nodig. Wat echt en puur is. Eerlijk zonder opsmuk.

Toch ben ik zoekende wat mijn job betreft. Buiten, in de natuur of op een boerderij. Met mijn handen in de aarde. Op een tuinbouwbedrijf werken volgens het ritme van de seizoenen. Maar zoals ik schreef, zoekende dus.

Maar tot dan zit ik goed en laat ik mijn hart verwarmen door kleine alledaagse verwonderingen. Samen met mensen die leven in hun eigen, kleine wereld.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Een zondag als geen ander.

  1. Mama Muis zegt:

    wordpress is prettig hè? Ik vind dat je een mooie stek hebt hier. Prachtige kopfoto ook. Zoekende ben je, das ook beweging / vooruitgang, al kun je het misschien nog niet vinden. Ben benieuwd waar je uitkomt.

  2. Menck zegt:

    Soms laat een mens zich op zijn zoektocht maar beter eens leiden door zijn hart. Deed ik ook. Handen in de aarde en al. Nog geen seconde spijt van gehad en de tweede beste ommekeer in mijn leven, eigenlijk (de beste ommekeer is overigens van een gans andere aard, doch dit geheel terzijde).

  3. Ooit al een combinatie van je huidige werk en werk buiten, in de natuur, overwogen?
    En o ja, ik heb nog een leestip, die voortborduurt op wat Menck schrijft. Een boekje van John Izzo: “De vijf geheimen die je moet ontdekken voor je sterft”

  4. Lies zegt:

    Zoekende, Katrien,
    zoals een kabbelend beekje,
    dat voortdurend nieuw water krijgt,
    en toch hetzelfde beekje blijft…
    Lie(f)s.

  5. Rose zegt:

    Ik weet niet waar je woont, maar http://www.steinmetzdecompaan.nl/ doet heel veel met ‘mensen met een beperking’, en deze mensen werken soms in een winkel, soms in een kaarsenmakerij, maar soms ook ‘buiten’ als tuinman (http://www.steinmetzdecompaan.nl/locations/43/pages/92), etcetera.

    Misschien helemaal niet wat je zoekt, maar wel iets waar ik aan moest denken toen ik je stukje las.

  6. Dank je, Rose…spijtig genoeg is het wat ver. Maar iets soortgelijks zou fantastisch zijn!

  7. miestaflet zegt:

    Het is wellicht niet dat wat je zoekt, maar ik heb wel iets voor jou 😉

  8. Rose zegt:

    Ik moedig je aan ze toch aan te schrijven. Ik gaf maar één voorbeeld van één lokatie, ze hebben 193 lokaties in Nederland… Wie weet iets in jouw buurt. Bovendien weet ik dat ze open staan voor allerlei soorten van werken (fulltime, parttime, vrijwillig, flexwerk…), en dat ze vooral lang niet alles op hun website hebben staan 😉

  9. veerle zegt:

    Staan ze in de instelling waar je werkt niet open om een tuinatelier of boerderijatelier op te richten?
    Of misschien kan je ergens een soort kinderboerderij uit de grond stampen, maar dan specifiek gericht op mensen met een beperking…
    Kwestie van je beide passies te combineren.

Geef een reactie

