Weekendnadenker.

Om de regendruppels te vermijden, liep ik snel. Toch zag ik de brief met de aankondiging hangen. Plots gestorven, las ik, en ik wreef een hardnekkige druppel uit mijn oog.

Nadien hoorde ik het hele verhaal. Hij was al langer ziek, maar wilde geen dokter zien. Tot bijna op het einde ook hij zich moest overgeven aan het onvermijdelijke.

Jaren geleden maakte ik kennis met hem. Tenminste met zijn onverbiddelijkheid. Een hand geef ik je niet, zei hij toen, terwijl ik alleen maar mijn werk deed. Want dit verhaal, voor alle duidelijkheid, is werk gerelateerd.

Nadien dacht ik vooral aan zijn vrouw die al lang met hem samen leefde. Ze was compleet afhankelijk van hem omdat hij vond dat het zo hoorde.
Ik sprak met haar, een paar dagen na de begrafenis. Moe, maar voor het eerst in jaren, rustig. Ze vertelde ook dat ze alles opnieuw moest leren. Naar de winkel gaan, geld afhalen, beslissingen nemen. Rondlopen in huis zonder de constante controleogen.

Een halve dag later en volop in een grote schoonmaak, dacht ik na over afhankelijkheid. In dit verhaal ging het natuurlijk over macht en onmacht. En de grote kloof er tussen. Maar als ik kijk naar mijn afhankelijkheid, dan gaat het over verwachtingen en illusies. Ook datgene wat je onvermijdelijk moet opgeven om niet afhankelijk te worden.

Met deze gedachten kan ik nog wel even verder, terwijl ik de laatste hand leg aan de bovenverdieping. Na de grote opruim en poets actie een deugd om door te lopen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Weekendnadenker.

  1. tijewit zegt:

    …”klinkt” alsof ze allebei be-vrijd zijn… Macht schept afhankelijkheid…?-vraag ik me af- ‘k Ga zo ook maar poetsen…aan mijn Denken…minstens…
    …yin, yang en zo…
    Heb een fijn wknd*

  2. Sabine zegt:

    oei dit is wel een zware om het weekend mee in te zetten….

  3. Dulcera zegt:

    En in die tijd gingen mensen ook niet uit elkaar, die generatie doet dat niet.
    Het is ook kwasi onmogelijk voor die vrouw om weg te gaan, zo zonder middelen …

    Ik vraag me nu af hoe die man zo geworden is, wanneer heeft die de beslissing genomen dat zijn wil wet is? En dat hij die aan andere mensen mag opleggen?

    Ik blijf nadenken.

  4. Lies zegt:

    ‘Serieuze doordenker’… (on)afhankelijkheid, vrijheid, …

  5. Menck zegt:

    Het doet me denken aan een nummer van Sting (of The Police, ‘k wil er vanaf zijn): ‘If you love somebody, set them free.’

Geef een reactie

