The boy with the striped pyjama.

De laatste dagen zitten we buiten ’s avonds, in het donker. Met een warme trui en sokken. Het is een geweldig concept. In verschillende wijken van de stad wordt er openluchtcinema gehouden.

Buiten druppelde het lichtjes en ik trok mijn regenjas dicht tegen me aan.

Het verhaal is buitengewoon. Na de promotie van zijn vader, een hoge piet in het Duitse leger, verhuist Bruno met het hele gezin naar een groot huis op het platteland. Op één van zijn ontdekkingstochten ontmoet hij achter een prikkeldraadversperring een joodse jongen, in een gestreepte pyjama. Ze sluiten vriendschap.

De gruwel van een oorlog, gezien door de ogen van kinderen. Ik val helemaal stil na het aangrijpende einde. Samen met zoon rijd ik naar huis. En maak warme chocomelk.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op The boy with the striped pyjama.

  1. goofball zegt:

    dat klinkt als een mooie ontroerende film. Ik zal hem eens moeten opzoeken

  2. Gekakel zegt:

    Hoe een film kan uitblinken door dingen niet te laten zien of te zeggen …

  3. Roelien zegt:

    Aanrader dus. Lijkt me de moeite waard….

  4. Lies zegt:

    De onbevangenheid van een kind… Mooi !

  5. tijewit zegt:

    k Las het boek; prachtig hoe de schrijver de kijk-door-kinder-ogen weergeeft. Vraag me af of dat ook in de film over-komt? geniet extra van je warme choco+sokken..

  6. pyreja zegt:

    Een pracht van een film is het, tot twee maal toe kon hij me ontroeren en blijven nazinderen. Die chocomelk achteraf, dat is een goed idee. : )

  7. skrivadur zegt:

    Het boek is écht veel mooier dan de film. De filmmaker heeft keuzes moeten maken, want het hele boek past niet in 2,5 uur. De auteur (John Boyne) ziet zijn boek zelf als een kinderboek. Overigens heeft Boyne nog veel meer leuke en interessante boeken geschreven. In oktober a.s. verschijnt een ‘nieuw’ boek van hem. Nou ja nieuw, het is voor het eerst in het Nederlands vertaald.

Geef een reactie

