Het heengaan.

Het is een rare week. Mensen stappen, al dan niet vrijwillig, uit het leven. Anderen praten erover, over het hoe en waarom. In onze brievenbus vielen deze week twee van die gevreesde brieven. Brieven die je onmiddellijk herkent. Ze hebben iets officieel en er is vaak een zwart randje aan. Het adres is er zorgvuldig en met een degelijke pen opgeschreven.

Hoe en waarom vragen zijn de eerste die in je opkomen. Vragen zonder antwoord zijn als vooruit willen stappen en steeds op hetzelfde punt uitkomen. Maar het is iets anders wat me zelfs lichamelijk kan beroeren. Over hoe alleen een mens zich kan voelen. Waar ga je op dat moment de moed zoeken om die definitieve stap te zetten? Of is het afscheid dan al genomen en neemt iets dieper het over?

Daarom denk ik dat ik vannacht over eenzaamheid droomde. Die gevaarlijke toestand van rust en geluidloosheid, terwijl binnenin een verwoestende storm raast. Een storm waar geen einde aankomt. In deze geen zon na regen.

Het stemt alleszins tot nadenken. En stilstaan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Het heengaan.

  1. fluitenkruid zegt:

    Ik heb het jaren terug meegemaakt met een lieve vriend.
    Ik verdween in schuldgevoelens van ‘had ik maar dit of dat’ en bleef me verplaatsen in zijn gevoelens en verdriet.
    Ik kwam er niet uit en uiteindelijk heb ik, door middel van wijze woorden van een wildvreemde, het kunnen loslaten.

  2. tricky zegt:

    oeps, nooit leuk zo’n nieuws… en al die twijfels die het bij je losmaakt…
    geef mij maar die roze wolk van gisteren 😉

  3. Lies zegt:

    ‘k Kan het moelijk zeggen, Katrien, maar ‘k ‘lees’ wat je bedoeld…
    Een virtuele arm om je schouders…
    Lie(f)s.

Geef een reactie

