De werkvloer.

Ze is nog jong, denk ik, als we aan tafel zitten. Met interesse en ook een beetje vertedering, luister ik naar de wijsheid die ze vertelt. Vooral woorden uit de universiteit en weinig voeling met de praktijk, merk ik wel op, en dat beaamt ze. Ze komt een weekje werken op de leefgroep om de doelgroep van de instelling te leren kennen. Daarna zal ze ergens in het grote gebouw achter een bureau gaan zitten. Wij zullen haar dan vooral nog zien op onze vergaderingen.

De avond is er voor verzorging en het klaar maken voor de nacht van onze bewoners. Het meisje is nogal meegaand. En vol goede moed begon de jonge universiteitsmeid dan ook aan de verzorging. Tot ze op een bepaald moment vraagt om het over te nemen.

Het meisje kijkt haar vragend aan en het lijkt alsof ze even verbaasd is als ik, wat natuurlijk, gezien haar niveau, niet kan.

Even sta ik in twijfel. En dan neemt mijn gevoel het over. Ik probeer de universiteitsmeid uit te leggen dat zoiets niet erg respectvol is tegenover het meisje. Ze is volledig afhankelijk van onze verzorging. Ik begeleid haar stap na stap en laat haar toch de verzorging doen. Dat ze soms nog kokhalst, negeer ik een beetje.

Nadien praat ik erover met haar. En ik voel dat ik de juiste beslissing nam. De universiteitsmeid zal mij waarschijnlijk nooit vergeten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op De werkvloer.

  1. veerle zegt:

    Hopelijk leert ze er uit.

  2. fluitenkruid zegt:

    Goed van je, ik had haar denk ik weggestuurd.

  3. Adelheid zegt:

    En ze zal het meisje nooit vergeten.

  4. tricky zegt:

    heel moedig van je om het zo aan te pakken… en heel zinvol ook, zeker voor haar…
    ik ben zelf heeeel blij dat ik niet alleen maar ‘unief’ gedaan heb in mijn leven, het maakt me zoveel ‘beter’ in mijn job, zoveel ‘menselijker’… maar ik ken er ook zoveel ‘anderen’… en dat is zo heel erg jammer, zeker in de zorgsector!

Geef een reactie

