Zweetdansen.

Het is weer afzien. Net zoals de vorige twee jaar in de maand september. Op de dansschool doet onze lerares verwoede pogingen om het ritme van de fandango aan te leren. Het is een Spaanse volksdans in driekwartsmaat. Armen, voeten en handengeklap zijn op een ander tempo en maken het voor mij erg verwarrend op dit moment.

In de academie kleide ik gisteren weer aan een voet naar een gipsmodel. Mijn vingers werken daar enkel naar het voorwerp dat voor mij staat. Minder om rekening mee te houden al zijn tenen echt wel heel moeilijk om levensecht weer te geven.

Yulia nam me even bij de schouders maandag. Het lukt je wel, spreekt ze zacht, en ik voel haar warmte. Daarna kijk ik in de spiegel en zie mezelf. Met mijn zwierige rok en rode oorbellen. Ik kan zelfs even lachen naar mijn spiegelbeeld. Terwijl voor de zoveelste keer de eerste klanken van het lied door de danszaal klinken, laat ik mijn schoenen klinken op de houten vloer. Ondanks alles zo blij dat ik weer kan dansen. De dans op het filmpje is bijna de onze. Nog een paar maanden van zweten voor de boeg…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Zweetdansen.

  1. Als jullie dat ooit opvoeren, kom ik kijken!
    Jaren geleden probeerden Spanjaarden in Spanje me Flamenco en Sevillana’s aan te leren. Elk jaar opnieuw. En ik bak er nog steeds niets van. Zo moeilijk, dat ritme, die sierlijkheid, die ingehouden vurigheid.

  2. Goofball zegt:

    amai sjiek zeg, heel mooi

  3. Lies zegt:

    Fandango moet wel heel erg moeilijk zijn , Katrien ! Wel mooi hĂ©…
    En die voet moet een voet zijn natuurlijk, ‘k begrijp hoe het echt moet, om het te leren. Straks mag je daar een stukje van jezelf in steken.
    Lie(f)s.

Geef een reactie

