Film op zondagavond.

Het zal geen Oscarwinnaar worden, dat zeker niet. De film is voorspelbaar en niet alleen omdat ik het boek reeds las. Het verhaal van Elizabeth Gilbert hoorde ik voor het eerst tijdens een show van Oprah. Ik werd toen getroffen door de uitstraling van de schrijfster. Haar zachte ogen en stralende glimlach. Een levensbalans, daar was ze uiteindelijk naar op zoek gegaan.

Ze trok weg uit haar leven en ging een jaar op reis. Nieuwe horizonten ontdekken en zoeken naar evenwicht en geluk, lees ik op de achterkant van haar boek.

Zijn we daar niet allemaal naar op zoek? Naar harmonie dat het leven in evenwicht kan houden. Gelijkmatigheid zonder dit te ervaren als sleur.

Het helpt natuurlijk wanneer je er eens helemaal uit kan stappen. Een jaar of zes weken, eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Naast je leven gaan staan kan verfrissend zijn. Er terug instappen behoorlijk confronterend. Maar toch met de juiste voedingsbodem om opnieuw, en of anders, te groeien.

Ach, en ook… al die wijsheden… soms is het leven ook gewoon niet makkelijk, denk ik, terwijl ik luister naar de muziek tijdens de aftiteling. De verfilming van het boek: eten, bidden, beminnen is zeker geen film die aan je huid blijft kleven.

Toch heb ik haar boek weer uit de kast genomen. Misschien ga ik eens herlezen wat ze schrijft. Op zoek naar herkenbaarheid en inzichten. Die ik op mijn eigen manier ga kneden zodat ik er mee aan de slag kan.

Vandaag en morgen moet ik niet werken. Energie verbruiken, ja… dat ga ik doen. In de vorm van een lange lijst klusjes afwerken. Daarna moe zijn en mogen rusten. Evenwicht in een gezonde vorm.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Film op zondagavond.

  1. Anders zegt:

    Niet iedereen is in de gelegenheid, er ‘even’ tussenuit te gaan.
    Die moeten het doen met ’n uurtje of avondje voor zichzelf.

    Ben wel jaloers op je. Zo’n pelgrimstocht zou ik ook wel willen ondernemen.
    Niet noodzakelijkerwijs de Camino, maar ik zou wel naar de Noorkaap willen lopen of zo.
    Of Wit-Rusland. Of een zeiltocht naar Tenerife…

  2. tijewit zegt:

    Jaaaah, lijkt me hééérlijk er even tussenuit en mijn Zijn even laten bezinken… Daar heb ik wel honger naar… Zoals je zegt gaat het leven óók door als je de afwas doet 😉

  3. tikjewit zegt:

    …dat moest zijn; tikjewit…

  4. Elly zegt:

    Wat een toeval dat je daar net vandaag over schrijft.
    Had de Nederlandse vertaling vanmorgen vast in de boekhandel en heb het na lang twijfelen teruggelegd. Misschien moet ik het dan toch maar eens lezen…

  5. Adelheid zegt:

    Heb er een week geleden net over gehoord, over dit boek, als absolute aanrader… Deze vrouw raadde het aan iedereen aan, en zei erbij “maar mijn exemplaar leen ik niet uit, het is het enige boek dat ik nu constant in mijn buurt heb.” En nu heb jij het er ook over! Ga ik lezen!
    Veel plezier bij de klusjes!

  6. elke zegt:

    ik ben erin begonnen maar vind vooral de grappige uitspraken tussendoor verfrissend. Ik heb het niet zo voor het ‘zweverige’ en soms heb ik iets van ‘get a life’. Maar dat zal dan aan mij liggen, vermoed ik. Ik ga toch een poging doen om het uit te lezen, vooral omdat ik hoop dat het niet zo blijft doorgaan.
    Maar ik moet toegeven: het leest vlot.
    Al zou ik niet graag haar ex zijn eigenlijk. Om je scheiding zo te lezen op papier, dat moet niet leuk zijn.

  7. Wondelgijn zegt:

    Weet je wat ook een leuk boek is dan? Carol Adrienne, Leven als bestemming.
    Aanrader!

Geef een reactie

