Ik zorg en meer.

Voor velen is het bijna presentjes tijd. Onze kerels geloven al lang niet meer in de heilige man en zijn paard. Maar misschien stuur ik hen wel eens Sinterklaas brief. Want dat er altijd wel iets te vertellen valt, hoef ik u niet uit te leggen. Al gaat het maar over puntjes op de i zetten, over huisregels bijvoorbeeld. Dit geheel tussen haakjes.

Gisteren op het werk kreeg ik een beeld van alle vervoegingen van het werkwoord zorgen. Zorg, zorgt, zorgen.

Zijn grote handen vegen onhandig en wat bruut de mond van de kleine jongen af. Eigenlijk niet zacht en voorzichtig genoeg. De dag voordien was hij ook al behulpzaam geweest. Hij duwt de rolstoel niet langs de oneffenheden maar rijdt er recht over.

Het is een jongen die zichzelf beter kan behelpen dan de meeste bewoners van de instelling. Je kunt hem alles vragen. Waszakken wegdoen, brieven naar de administratie brengen. Maar het liefst wil hij mee zorgen. Hij voelt zich opvoeder onder de opvoeders. Af en toe moet ik zijn enthousiasme, dat ongetwijfeld goed bedoeld is, afremmen. En ik ben altijd in de buurt als hij ‘mee zorgt’. Op het einde van de dag geef ik hem een groot glas cola. Wat voor hem de ultieme appreciatie is.

Zo begin ik een nieuwe week. Met een vervoeging van het werkwoord zorgen. En u? Denk u wel eens na over ‘zorgen’, in de meest brede zin van het woord?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ik zorg en meer.

  1. tricky zegt:

    voorlopig even erg egoistisch alleen maar over ‘verzorgd worden’ en helaas ook wel ‘zorg missen’… maar ik heb zelf ook al heel wat ‘gezorgd’ in mijn leven eigenlijk…

  2. Lies zegt:

    Met een liefderijke ‘bezorgdheid’ ben ik mantel’zorger’… ‘Zorgen voor’… is hier een voltijdse ‘zorg’ !
    Lie(f)s.

  3. Sabine zegt:

    Ik zorg…. voor mijn kindjes, voor de kindjes van anderen, voor mijzelf, voor de man des huizes.
    Ik zorg… voor verse lakens, pellets op de stoof, voor een lekkere maaltijd, voor verse kleertjes in de kast.
    Ik ben bezorgd om de planeet en draag er zorg voor.
    Ik maak mij soms zorgen over mijzelf… maar het komt steeds weer goed 😉

    Hoeveel je soms ook geeft, het komt op een of ander manier altijd wel weer terug.

Geef een reactie

