Na de zondag.

Sommige dagen is het goed om op je intuïtie af te gaan. Bijvoorbeeld wanneer je in het plaatselijk reclameblad een uitnodiging ziet van een boekpresentatie. Plaats van het gebeuren, klooster Nieuwkerk in Goirle, net over de Nederlandse grens.

Miek Pot,
schreef nu al haar vierde boek, ‘ Thuiskomen ‘. Maar dat boek zal ik later nog wel eens een keer lezen. Ik was meer geïnteresseerd in haar ander leven. Miek leefde 12 jaar in een Kartuizerklooster als een kluizenaar in stilte. Ze deden aan zelfstudie en meditatie overgoten met strenge kloosterregels. Miek vond er de stilte achter de stilte, datgene waar ze uiteindelijk voor ingetreden was. Na 12 jaar wilde ze terug naar de wereld om mensen, zoals ze zelf schrijft, naar hun eigen wijsheid te brengen.

In het voormalige klooster waar de presentatie plaatsvindt, heerst een warme sfeer. Overal zachte kleuren in contrast met felgekleurde rozen in grote vazen. Het is er overal lekker warm, niet iets wat je verwacht in een klooster. Kaarsjes, boeken, schilderijen en allerlei folders maken het geheel persoonlijk.
Julia, is de oprichtster van dit centrum voor bewustwording. Aanvankelijk kocht ze het grote landgoed, samen met haar man, en wilden ze er paardenstallen bouwen. Na haar scheiding maakte ze een ommekeer en richtte dit centrum op.

Op deze onvoorspelbare zondag kwamen we dus in een pareltje terecht. Miek en Julia zijn inspirerende vrouwen. De natuur en haar stilte helpen je op weg naar binnen, hoor ik Miek verschillende keren zeggen. Ik moest al die tijd aan de woorden van de Zweed, Dag Hammarskjöld denken die zegt: De langste reis is de reis naar binnen.

Het was een warmhartige zondag. Ondanks de wolkjes die ik uitademde bij het buitengaan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Na de zondag.

  1. tricky zegt:

    wow, klinkt inderdaad erg ‘warmhartig’ en inspirerend…
    was vanmorgen in de Johannes (een spirituele boekhandel) en zag er een paar boeken over de Camino, en moest natuurlijk meteen aan jou denken, mss voelde je het wel?!

  2. @Tricky: Leuk dat je op die manier aan me denkt. Ik denk ook vaak aan je, ook al ken ik je niet. Virtuele verbondenheid, staat dat in het woordenboek 😉 ?

  3. Sandra zegt:

    Zo’n afzondering zou ieder mens eens moeten doen denk ik. De wereld zou er misschien beter van worden.
    Fijn dat het zo meeviel in het klooster ook al had je andere verwachtingen.

  4. Roelien zegt:

    Mooi zo’n toevallige ontmoeting, inspirerend ook!

  5. Rob Alberts zegt:

    Als een echt stadsmens houd ik van het rumoer om mij heen.
    Maar denkend aan de prachtige bibliotheken twijfel ik ooit aan het toetreden in een klooster.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  6. elsje zegt:

    Wat beschrijf je dit weer prachtig! En die uitspraak van Hammrskjöld hang ik boven mn bed!!

Geef een reactie

