Back to basics.

Het is over de eenvoud dat ik wilde denken. Ik kwam er plots op door mijn huis dat druk bevolkt is de laatste dagen. Veel beweging door grote jongenslijven, en het daarbij horende geluid. Er is natuurlijk die behoefte om af te dalen naar de wortels van mijn wezen en de kracht die erbij hoort. Stilte kan die tocht naar binnen begeleiden. Het is een stille en ongrijpbare kracht, die zegt: hier en nu te leven.

Ik herlees mijn woorden nog eens, zoals ik ze soms wik en weeg. Klinkt allemaal een beetje zweverig precies. Dat is niet de bedoeling.

Toch houdt het me bezig. Hoeveel of beter, hoe weinig heb je nodig om de natuurlijkheid van het leven te beleven? Wat ervaar je als ballast en wat kan je kwijt om het leven en haar beleving te verlichten?

Niemand, ook u niet, kan daar een pasklaar antwoord op geven.

Maar ik voel de overtolligheid van mijn bestaan. Dat klinkt ook weer niet echt vrolijk, toch beschouw ik het als een helder inzicht.

De eenvoud lijkt te zeggen: leef elke dag zoals je hem wil en of kan leven. Doe je best en heb vertrouwen in elke nieuwe stap. Over voornemens gesproken aan het begin van een nieuw jaar. Ik vind dat deze best kan tellen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Back to basics.

  1. Roelien zegt:

    ‘Heb vertrouwen in elke stap’, mooi! En we stappen wat af hè…ik kom net thuis van een kletsnatte wandeling met hond Storm en bij elke stap voelde ik de rust en nodige leegte terugkeren, in vol vertrouwen inderdaad.

  2. MissM zegt:

    Ik persoonlijk denk dat we alleen een rustpunt moet creëren voor onszelf. Het is een punt waar ik probeer naar te keren als ik boos, gefrustreerd of me onbegrepen voel. Maar ook wanneer ik twijfel aan de wereld, aan mezelf, mijn vrienden, mijn man.

  3. elke zegt:

    Ik voelde de overtolligheid van het bestaan op het moment dat mijn grootmoeder stierf. Niet dat ik haar als overtollig beschouw, verre van, maar toch, ik meen te begrijpen wat je bedoelt. Of ik denk toch dat ik het begrijp…

  4. Sabine zegt:

    Ik vind het een zeer mooie gedachte… en ook een beetje een moeilijke… op dit moment

  5. Rose zegt:

    Mooi. Eigenlijk zou dit een voornemen moeten zijn dat je iedere ochtend vlak nadat je wakker wordt even hardop voor de spiegel voor moet lezen.

Geef een reactie

