Spiraaldans.

Ik denk dat ik nogal in een gezond vel zit. Eigenlijk heb ik nooit medicatie nodig en ik hou ervan de natuurlijke gang van doen te volgen. Gezond eten, op tijd en stond rusten en elke dag de buitenlucht opsnuiven. Daarbij de hemel danken dat ik mijn lijf in deze vorm mag houden.

Maar er is één grote stoorzender in heel dit gegeven. Mijn hormonenwinkel. Om de drie weken lijk ik een ander mens te worden. Premenstruele symptomen duiken ongevraagd mijn leven in. Zowel lichamelijke als emotionele. Deze gedragingen kan u, van het vrouwelijk geslacht, waarschijnlijk perfect zelf invullen.

Jaren aan een stuk vond ik dat het er nu eenmaal bij hoorde. Dat ze een deel waren van mijn vrouw zijn.

Na vorige maand, een maand waarin ik mijn vrouwelijkheid weer eens volop beleefde, was de maat vol en ik maakte een afspraak bij de gynaecoloog. Hij luisterde naar mijn verhaal en toonde begrip vooraleer hij met de mogelijke oplossingen kwam.

Tegen mijn zin maar toch met grote verwachtingen laat ik maandag een spiraal plaatsen. Om voor eens en voor altijd af te rekenen met dit deel van mijn vrouw zijn. Als alles verloopt zoals ze het voorspellen zal dat ding vijf jaar mijn hormonen huishouding regelen en zal ik nog weinig last hebben van premenstruele dingen.

Op hoop van zegen naar maandag dus. En laat de spiraalcommentaren maar komen…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Spiraaldans.

  1. elke zegt:

    ik nam jaren niks (ook geen spiraal dus, wat uiteraard niet kan genomen worden) en ik had zo’n last van prémenstrueel zeer onredelijk gedrag. Nu neem ik weer de pil en is dat precies voorbij. Zeer eigenaardig waarschijnlijk. Zal het vrijdag eens vragen.

  2. Anders zegt:

    en kom je nu in ’n opwaartse spiraal dan ?

    #inkoppertje

  3. Roelien zegt:

    Mijn ervaring (ook vanuit mijn praktijk waar ik veel met PMS-klachten te maken heb) is dat je met een aanvulling op het gebied van vitaminen en mineralen ook enorm geholpen kunt worden. Vaak is een tekort aan magnesium en B12 de oorzaak van PMS. Google er maar eens op.

    Voedingsstoffen waar magnesium in zit, zijn bijvoorbeeld: pompoenpitten (kun je heerlijk brood van bakken) en cashewnoten (kun je bijvoorbeeld door een andijvie-of rucolastamppot doen in plaats van spekjes of het natuurlijk gewoon met handenvol naar binnen gooien, jammie). Soms lukt het niet om via je voeding voldoende binnen te krijgen, dan zijn er supplementen.

    Het hormonenspiraaltje was in mijn geval een ramp, veroorzaakte veel bloedverlies en aangezien ik een lage bloeddruk en een laag ijzergehalte heb van nature, was dat geen fijne combinatie.

    Ik slik ook nooit medicijnen (behalve homeopatische) en probeer met voeding en supplementen in balans te blijven (lukt me ook niet altijd hoor, die hormonale schommelingen zijn ongelooflijk verstorend, het enige dat dan nog helpt is heel vroeg naar bed, maar ja, dat is niet altijd handig met werk en gezin).

    Nou, wat een lang verhaal. Ik hoop dat het goed gaat werken voor jou en misschien heb je nog wat aan de googletips.

    Fijne dag vandaag, groet Roelien

  4. Marjan zegt:

    Ik steggel ook al jaren met pre menstruele hoofdpijn/migraine.
    Sinds een maand of drie ben ik het natuurgeneeskundig pad opgeslagen en slik allerlei vitamines etc. een beetje zoals Roelien ook beschrijft.
    Nu heb ik de laatste 2 maanden 1 dagje wat hoofdpijn gehad, werd ik 6 dagen te vroeg ongesteld, maar had verder geen fysieke klachten. Heeeeerlijk!
    Ik heb ook weleens gedacht aan de prikpil oid. Lijkt me heerlijk om geen menstruatie meer te hebben, maar aan de andere kant is ieder inwerkend hormoon op mijn gestel ook een risico wat ik niet wil lopen.
    Ach, een spiraal… je kunt het proberen. Komen de verwachtingen niet uit, kun je ‘m altijd weer laten verwijderen, toch?

  5. Sabine zegt:

    Ik had ooit een spiraal, maar dat is wat pijnlijk geeïndigd, hoewel ik er in sé wel blij mee was. Het had waarschijnlijk te maken met het feit dat ik nog geen kinderen had gehad toen, en/of een verkeerde plaatsing maar dat is dus niet zo goed afgelopen.
    Ik heb het spiraal de laatste tijd wel weer overwogen, omdat echt niets anders haalbaar is (de klachten die ik krijg als ik hormonen neem zijn zowaar nog veel erger dan PMS en ook niet beperkt tot die ene week)
    Ik ben er dus niet aan uit. Bovenstaande wil ik niet nog eens meemaken, maar ik wil ook geen baby’s meer én van de PMS af, want ik heb dat tegenwoordig ook heel fél. Ik kan soms aan mijn eigen humeur/lijf aflezen welke cyclusdag het is. En ik ben daar nog niet mee in het reine…

  6. Elsewhere zegt:

    Maar hoe werkt het dan? Een spiraaltje zorgt er toch alleen voor dat je niet zwanger kunt worden… waarom helpt het ook tegen PMS-klachten, zowel fysieke als mentale?

  7. elke zegt:

    Oh btw: ik had ooit een gewoon spiraaltje (geen hormonenspiraal dus) en dat was een ware ramp. Een opluchting toen het weg was. Ik hoor wel dat veel vrouwen tevreden zijn over het hormonenspiraal maar dat is hier nog niet aan de orde.

  8. fluitenkruid zegt:

    Mensen onderschatten wel eens hoe naar PMS klachten zijn. Ik heb er ook last van en slikte eerst teunisbloemolie en nu agnus castus.
    Ik hoop dat het spiraaltje je verlichting gaat geven!

  9. @Elke: Onredelijk, dat is het juiste woord en toch kan je er niets aan doen.
    @Anders: Als dat zo is, heb ik wat te goed de komende jaren 😉
    @Roelien en Marjan: Ik ben ook in eerste instantie voor natuurlijke middelen maar na lang sukkelen, wil ik het andere toch een kans geven. Ik hoop dat ik jullie kan vertellen dat het een goeie beslissing was.
    @Elsewhere: Surf maar eens: http://www.mirena.nl/html/index.html
    @Fluitenkruid: Dank je!

  10. @Sabine: Ik herken het dilemma.

Geef een reactie

