Ademen.

Ik had geen enkele verwachting. Enkel het enthousiasme van een goede vriend.

Ademen doen we allemaal vanzelf. Zonder nadenken in en uit. Ademhalen is van levensbelang, eens we stoppen met ademen is het over. Blijven ademen, hou ik mezelf voor in moeilijke momenten, ook weer in en uit.

In zijn huis is het aangenaam warm. Er liggen matrassen en dekens op de grond. De ademtherapeute legt uit wat de sessie in houdt en vraagt ons op zoek te gaan naar een zin waarin je uitspreekt waarvoor je gaat ademen. Ik stel mij open voor anderen, hoor ik mezelf zeggen.

Drie kwartier ademen we lang in en kort uit, zonder pauze. Het is een kwestie van overgave, een ademhaling die vanuit je buik moet komen. Op een bepaald moment ben ik tijd en plaats vergeten. Ik zie beelden van onderweg. Paden overgoten met zon. Ik zie mensen van thuis naast de weg staan, terwijl ik verder stap met mijn rugzak. Tranen lopen over mijn wangen en ik heb zin om geluid te maken. Het loslaten van je stem hoort erbij en dat is erg ontspannend. Je ademt als het ware de spanning weg.

Veel water drinken, zegt de therapeute achteraf. Maar als uit één mond klinkt de behoefte aan een glaasje wijn na deze intense ervaring. Tot laat op de avond praten we na en laten onze kritische kijk over deze therapie gaan. Het heeft mij deugd gedaan, dat gevoel overheerst.

De zon schijnt en ik ga de tuin eens in wandelen op zoek naar mooie plaatjes. En dan aan een vanalles en nog wat ronde beginnen. Fijn weekend!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Ademen.

  1. Rob Alberts zegt:

    Een stemtherapeut gaf mij ooit eens de geweldige tip om met de handen op de buik de ademhaling te versterken.
    Uitademen de buik induwen, indamen de buik loslaten.
    Simpel maar ontspannend.
    Ademen is zo normaal en toch speciaal!
    Ontspannen groet

  2. elke zegt:

    Ademen (en vooral de buikademhaling) is heel belangrijk. Niks zo goed als gaan liggen en bewust te gaan ademen om je hartslag naar beneden te krijgen als je overspannen bent. Helpt ook: langer uitademen dan inademen. Klinkt onlogisch maar het gaat.

    Ik heb dit trouwens al uitgetest in de fitness als je hartslag te hoog gaat: blijven voordoen maar traag ademen en langer uitademen dan inademen. Je ziet je hartslag achteruit gaan.

  3. treiner zegt:

    help , ik heb mijn leven lang zonder nadenken geademd
    is dit nu voorgoed over

Geef een reactie

