Weer een begin.

Mijn handen jeuken om in de tuin te beginnen. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik buiten en voel, zelfs van binnenuit, de koude. Het begin is wel gemaakt in de vorm van een cursus moestuinieren bij de vrienden van Velt. Op zondagochtend zit ik daar tussen een hoop andere enthousiastelingen te luisteren naar een ervaren rot in het vak.

Ik heb al wel drie jaar moestuinieren achter de rug. Met afwisselend resultaat.

De voldoening wanneer je met die zelf gekweekte groenten de keuken in stapt, is onbetaalbaar. Het kwetsbare zaadje dat je barstensvol beloften het zwarte zand in stopt. De zon die je tuin opwarmt en het tuin beeld waar ik altijd eens over wrijf. Omdat haar stenen hoofd heerlijk aanvoelt na een zonnebad.

Nu is het wachten tot deze koudegolf een beetje aan kracht verliest. De boerin vertelde me dat ik gerust een baal stro kan komen halen. De laatste rode kolen gaan deze week de pot in en dan ga ik alle bedden nog een keer goed afdekken. Ook de composthoop ga ik eens duchtig omwoelen. Geen idee of het daar het moment voor is. Maar sommige tuin dingen die ik een beetje op gevoel en niet volgens het boekje.

Ik ga eens snuisteren in het tuin materiaal. De befaamde grelinette zou ik ook willen kopen. Iemand een idee waar? Deze site ga ik vanavond eens bestuderen. Zaad moet hier nog aangekocht worden.

Bij deze heb ik toch het idee dat mijn tuin seizoen begonnen is. Nu maar hopen dat ik tussen academie en andere bezigheden genoeg tijd kan vinden voor mijn tuingetover.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Weer een begin.

  1. Heerlijk om weer in de tuin te beginnen.
    Eigen gekweekte groente is inderdaad onbetaalbaar lekker 😉

    Leuk dat je even langskwam op mijn blog (de natuur als inspiratie)

  2. bart zegt:

    grelinette verkopen ze onder meer bij ecoflora. Maar misschien ook wel in een grote doe-het-zelf of tuincentrum?

  3. Jannie zegt:

    Wat een mooie website! Ik ga het adres doorgeven aan tuinvrienden! Bedankt!

  4. Sabine zegt:

    Ik ben ook meer een intuitief tuinier, met wisselend succes. En ik zit ook zo te wachten op het moment dat ik er aan kan beginnen. Woelen in de aarde…
    De grelinette heb ik uit mijn hoofd gezet toen ik meer begon te lezen over permacultuur… ook biologisch tuinieren, maar nog een stapje verder… (en op een bepaalde manier minder intensief, het reikt gewoon een andere manier van kijken aan)

  5. marion zegt:

    ik heb de eerste spinazie al gezaaid in volle grond.
    Succes met je tuin.

Geef een reactie

