Spaanse pannenkoek.

Die pannenkoeken van lichtmis brengen me weer bij een verhaal.

Terwijl ik met rasse schreden Santiago nader, stap ik door een klein dorpje. Het is niet meer dan een straat. Het regent en een natte mist maken de omgeving wazig. Er zit een hond in het midden van de hoofdweg en hij staart naar de pelgrims die aankomen. Ik probeer zijn aandacht te trekken en fluit. Even kijkt hij achterom. In het groene Galicië zie ik dit niet voor het eerst. De honden lijken groter dan elders en ze hebben geen aandacht voor de mensen die passeren.

Na een stop in de chalet annex herberg van het mini dorp, stap ik terug op weg. Plots is daar dat oude vrouwtje met een bord vol pannenkoeken. Haar vervallen huisje ligt juist om de hoek waar ze de pelgrims goed in het oog kan houden. Als een flits herinner ik me een verhaal dat ik thuis gelezen had.

Van het moment dat je aan de pannenkoeken komt, wil ze geld. Ik herinner me dat ik aan de heks van Hans en Grietje moest denken. Zo ziet ze er ook een beetje uit. Klein en verschrompelt, gehuld in lagen versleten kleding. Ik lachte naar haar maar bleef wijselijk met mijn handen van de pannenkoeken.

Wat ik me ook herinner is dat ik lachend terug op weg ging. Weer iets wat ik thuis tijdens de lange voorbereiding in een gids gelezen had en nu helemaal zelf beleefde.

Vorig jaar rond deze tijd was ik veel aan het trainen, lezen en plannen. Mijn hoofd helemaal ingepakt door de gedachte aan mijn tocht. Dit jaar is alles anders. Mijn energie gaat naar alles waar ik vorig jaar nog niet aan gedacht zou hebben.

Elke schaduw wordt overspoeld met zon door de energie die ik voel bij mijn tuin plannen. Ik ben wel echt vertrokken. Nu alleen nog wachten op zon, licht en warmte…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Spaanse pannenkoek.

  1. Toaske zegt:

    Wat een mooie verhalen over die prachtig machtige en intense voettocht die je maakte. Fijn dat je het met ons deelt.

Geef een reactie

