Loslaten, als in… ik laat los.

Vierenveertig ben ik nu. Noemen ze dat middelbare leeftijd? Ik weet het niet maar met een beetje geluk ben ik halverwege, op de helft van wat leven heet.

Het woord is veelomvattend. Ruim in de breedste zin van het woord. Over dat woord, dat ik met u wil delen: loslaten, ik laat los, losgelaten.

Vorig jaar rond deze tijd was ik druk met mijn nakend vertrek. Ik besefte dat ik mijn leven zes weken zou loslaten. Dat heel dat gebeuren niet van een leien dakje ging lopen, besefte ik maar al te goed, toch was ik vastberaden.

Ik was toen helemaal niet bezig met wat na mijn tocht zou komen. Dat was op dat moment nog ver weg, eerst maar eens aan die kathedraal geraken.

Dat loslaten, is een veel gebruikt werkwoord, hoor ik ook op een ander. Na bijna een jaar terug in het gewone leven, laat ik meer los dan ooit te voren.

Ik ben niet meer de moeder van een jaar geleden. Niet meer zo zorgelijk, zorgend. Aan het graag zien, is niets verandert. Mijn moeder zijn beleven is iets om nooit aan te twijfelen. Zekerheden waar niet aan te tornen valt. Deze gedachte kan zich door elk moment sluieren. En dat is geruststellend.

Mijn ziel nam ik mee en zij transformeerde samen met mij. De bouwsteen van mijn spirituele bestaan. Soms voel ik haar aan mijn lippen. Wanneer ik door de natuur stap en ik herinneringen weer helder voor me zie.

Loslaten maakte van mij, en van mijn omgeving, andere mensen. Dat voelt soms ongemakkelijk alsof ik iets draag wat me niet past. De lente die op komst is, is tevens drager van die verandering.

Ik voel me als deze pelgrim. Rustend en soms zoekend. Wachtend met mijn handen in een lege schoot. Met mijn ogen dicht kijkend naar de hemel en zijn mensen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Loslaten, als in… ik laat los.

  1. tricky zegt:

    is dat alweer bijna een jaar geleden dat je vertrok?! hemel, wat gaat de tijd toch snel!
    en loslaten ja, een heel rijk woord… in mijn ervaring moet je vaak eerst stevig kunnen vasthouden voor je kan loslaten…
    als je één dezer dagen (of mss zelfs wel vandaag?!) jarig bent, dikke proficiat!

  2. Toch wel gek dat loslaten de dingen dichter bij brengt maar op een andere veel intensere manier. Maar zo is het wel volgens mij.

  3. fluitenkruid zegt:

    Ongelooflijk wat die reis met jou gedaan heeft.

  4. elke zegt:

    Ik vind loslaten zeer lastig maar misschien is het goed om te oefenen tegen het moment waarop we voor het laatst moeten loslaten.

  5. Anders zegt:

    hóe raak
    op dit moment
    nu
    voor mij
    deze woorden…

  6. Toaske zegt:

    Wat een mooi logje. Dank je voor het delen.

Geef een reactie

