Einde en begin.

Het lijkt wel een herfstkop waar ik mee thuis kom na de wandeling. Wind en koude druppels op mijn gezicht. En Mats, de hond, die er zich niets van aantrekt, zoals gewoonlijk.

Eerst twijfelde ik er aan, maar haar lichaam groeten voelt als een laatste eerbetoon.

Ik ben van slag door heel deze situatie. Vooral omdat ik weet dat, als ze had blijven leven, we elkaar ook niet vaak meer zouden gezien hebben. Onze vriendschap had een storm beleefd en was helemaal opgebruikt. Daarover hebben we gelukkig nog gepraat samen. Dat er geen spijt moet zijn.

Terwijl zij de dood voor ogen zag, en ik afscheid nam, was er toch weer die oude vertrouwdheid. Haar humoristische kijk op dingen en mijn lachen daarmee. Omdat humor nu eenmaal niet aan mij besteed is. Ze rookte nog steeds als een ketter. Geen reden meer om te stoppen nu.

Dus ga ik toch maar gedag zeggen vanavond. Haar goede reis wensen.

Het voelt goed om er iets over te schrijven. Het hele verhaal zit opgeborgen en zij neemt een stukje mee.

Mijn doos met zaad en pitten staat klaar. Binnen een paar uur staat het washok vol hoopvolle bakken. Ik zou ook het liefst vertrekken aan het begin van de lente. Zo schenk ik de mensen die achterblijven instant hoop op iets nieuw.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Einde en begin.

  1. elke zegt:

    Het is goed geweest dat je gegaan bent. Afscheid nemen heb je nodig.

  2. tricky zegt:

    zij vindt nu hopelijk vrede en rust in andere oorden… en jij kan op jouw beurt het gebeurde achter je laten… denk dat het feit dat je afscheid bent gaan nemen daar zeker in kan helpen… sterkte met dit einde en het nieuwe begin…

  3. Wondelgijn zegt:

    Ik sla even twee armen om je heen en sta alleen maar even stil bij dit afscheid. Samen. Met jou. Zodat je niet alleen bent… *knuffel*

Geef een reactie

