Opnieuw woorden.

Ze heeft iets herkenbaar, en na al die jaren dat ik haar ken, kan ik het nu pas thuisbrengen. Die zorgvuldig gemanicuurde vingers en een zweem van sigarettenrook. Dat ruik ik omdat ik haar de laatste dagen al verschillende keren omhelsd heb. Ze noemt de jonge priester: Eerwaarde, en ze vertelt me dat hij dat liever niet heeft.

We zijn partners in zorg, voor haar dochter. Ik zie ons nog zitten vorige week, samen op het grote bed. Het meisje keek een beetje vermoeid, verzwakt als ze was. We volgen haar blik en die lijkt gefixeerd op de bomen die schitteren in de ochtendzon.

Bijzonder om daar nu aan terug te denken want het meisje is niet meer. Vanmiddag stond ik met haar mama de laatste keer naast het koude lichaam. Nog altijd is de rust die over haar heerst, een grote troost. Het lijkt alsof ze elk moment haar ogen open kan doen en zeggen dat het een grap is, al dat dood zijn. Zo mooi als ze dood is, was ze nooit levend.

Een zorg valt nu weg, geen pijn meer. Geen ogen meer die willen zeggen hoe zwaar het leven valt.

De tekst die ik vorige week schreef, zal ik morgen zelf proberen voor te lezen tijdens de afscheidsdienst. Dat zal ik kunnen omdat ik weet dat voor haar een eeuwige rust begonnen is.

Thuisgekomen na al dat afscheid nemen, koester ik mijn eigen rust plek. Ik denk dat ik morgen dat fleurige bloesje maar aantrek. Dat kocht ik met het oog op meer kleur in mijn leven. Zij zou er zeker aandachtig naar gekeken hebben.

Geniet u even mee van mijn paradijstuin?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Opnieuw woorden.

  1. Adelheid zegt:

    Ja… En van je woorden… En van het gevoel dat er uit straalt…

  2. elke zegt:

    Blij je terug te kunnen lezen, ook al is het zo triest. Ik werd er helemaal koud van.

  3. tricky zegt:

    genoten van het virtuele wandelingetje in je tuin… én van je woorden… ook al zijn ze een beetje triest… sterkte met dit afscheid…

Geef een reactie

