De noodzakelijkheid der dingen.

Ik draai de tip van het grote deken behaaglijk onder mijn hoofd terwijl de gordijnen dansen op het ritme van de luchtstromen. Wanneer ik uit deze slaap wakker word, neem ik zonder nadenken het blauwe kopje uit de kast. Ik kocht ze op een antiekmarkt en ze past als gegoten in mijn hand. Na het wassen kies ik die kleurige oorbellen, appelblauwzeegroen ja, zo kan je ze noemen. Gekocht onder dat grote reclamebord waarop stond: retro oorbellen, 0,50 cent. Kleine vaasjes voor bloemen, sjaaltjes met aparte kleuren en het grote foute bloementafelkleed. Allemaal dingen die dicht bij mijn hart liggen.

Het doet me nadenken over mijn gehechtheid aan dingen. Dingen mogen vooral niet nieuw zijn. Ik hou er vooral van als ze lijken te spreken over de vele handen waar ze al door schoven of als de glans er al een beetje af is. Ze mogen zelfs blijven geuren naar anderen, vind ik op zich niet erg.

Nieuwe dingen worden minder aantrekkelijk de laatste jaren. Er zijn zoveel dingen die een tweede of derde leven verdienen.
Het schoot zo in mijn gedachten, die dingengang.

Voor de rest had ik een zaterdagavond om U tegen te zeggen. Helemaal geveld door een verkoudheid, lag ik op de zetel, en ik keek. Sommige zinnen kan ik zeggen vooraleer ze op het scherm worden uitgesproken. I had a farm in Africa at the foot of the Ngong Hills, is één van de mooiste…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op De noodzakelijkheid der dingen.

  1. elke zegt:

    Ik deel absoluut jouw liefde voor oude dingen (buiten voor kleren en schoenen dan, die heb ik liever nieuw. Maar jij misschien ook)

  2. @Elke: Mijn kleding heeft meestal ook al ergens een leven gehad maar schoenen ook altijd nieuw ja…dat wel.

  3. Adelheid zegt:

    Ja hoor, ook hier. Hou van huizen en materialen die al een leven hebben. Meest recente logisch vervolg: ben retouche-naailes beginnen volgen. Kledij een nieuw leven geven; ‘k deed het al, nu leer ik nog wet kneepjes bij 🙂
    Hou van jouw beelden trouwens, stralen ook veel uit. En nu vakantie, rondkijken met steeds vernieuwende ogen?
    Veel plezier!!

Geef een reactie

