Hout op zaterdag.

In de woonkamer is het behaaglijk warm maar Spartaans eenvoudig. Enkele van zijn juweeltjes staan op de tafel. Terwijl we wat praten, kijk ik rond. Beeldjes uit Afrika, eveneens in hout staan gegroepeerd op de kast. Een vergeelde foto van een kind op haar hurken in de tuin.

Door de warmte van de houtkachel en de sfeer die de kunstenaar maakt door zijn rust en vertrouwen, zou ik me in zijn zetel willen zetten en de namiddag een beetje wegdenken. Hij lijkt het te kunnen lezen want hij vraagt of ik even wil gaan zitten en daarmee kom ik terug naar de realiteit en besef dat mijn tijd beperkt is.

Daarna troont hij me mee naar zijn werkplaats. Alles ligt er onder het stof en wat ik zie doet me denken aan het atelier van mijn grootvader. Mag ik je iets laten zien, vraagt hij, en ik: heel graag. Hij neemt een stuk eikenhout en wat ik zie gebeuren laat me beseffen dat ik niet moet twijfelen of ik hout of steen ga kiezen voor mijn werk in de academie. Hout is voor mij het goud uit de natuur. Zachtjes legt hij de houder voor het theelichtje in mijn handen. Voor jou, een kleinigheidje.

Als we terug in zijn woonkamer komen, blijkt dat die juweeltjes op tafel voor mij zijn klaargezet. Met mijn armen vol vaardigheid neem ik afscheid.

We spreken af dat ik terug kom met mijn fotocamera. Het eucalyptushout dat ik in zijn kelder droeg gaat hij tot kunst transformeren. Daar ga ik dan een reportage van maken.

Zijn ervaringsverhalen ga ik nooit vergeten. Met hout werken zal voor mij altijd verbonden blijven met deze innemende man. Deze mens en zijn omgeving stralen de eenvoud uit waar ik ook naar streef. Ambacht en materialen uit de natuur verbinden met de kracht van je kunnen.

De zaterdag is rustig hier. Iedereen is uitgevlogen en ik geniet van het huis en mijn gedachten…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Hout op zaterdag.

  1. chelone zegt:

    Hout, ik heb er ook zo’n intens warme relatie mee maar ik kan het jammergenoeg niet zelf bewerken. Heel veel respect voor degenen die het wel kunnen.

Geef een reactie

